DROGI I NAWIERZCHNIE OGRODOWE
Wśród urządzeń komunikacyjnych wyróżniamy drogi jezdne,
jezdno–piesze i piesze, a także parkingi, place, zatoczki, itp.
Różnią się między sobą funkcją, budową, użytymi materiałami
i sposobem odwodnienia.
Drogi to bardzo ważny element terenów zieleni. Prawidłowo
zaprojektowany układ komunikacyjny decyduje o wartości i
funkcjonalności terenu zieleni, kosztach utrzymania, estetyce. Drogi
powinny łączyć ze sobą punkty najbardziej uczęszczane, po jak
najkrótszej linii. Lekkie łuki dróg dodają uroku, nie wydłużając
przy tym długości trasy. Niestety przesada w tej kwestii uwidacznia
się w postaci wydeptanych poboczy i trawników.
Ze względów bezpieczeństwa należy wydzielić ruch pieszy i
kołowy. W miejscach mało intensywnego ruchu kołowego można
zastosować drogi pieszo-jezdne, przez co nie będzie zwiększona
powierzchnia utwardzona na osiedlach.
Nawierzchnia drogowa to warstwa powierzchniowa wystawiona na
bezpośrednie działania użytkowników (przechodniów lub pojazdów).
Wybór nawierzchni i konstrukcji drogi zależy od materiału, z
jakiego ma być zbudowana, przeznaczenia i sposobu użytkowania
drogi, intensywności ruchu, jakości podłoża, warunków
klimatycznych i względów estetycznych.
Nawierzchnie powinny spełniać swoją funkcję przez cały rok, przy
jak najmniejszym odkształcaniu się i deformowaniu pod wpływem
czynników atmosferycznych.
Nawierzchnie powinny być tak dobrane, aby użytkowanie ich nie
powodowało zmniejszenia ich wartości estetycznych, nie naruszało
konstrukcji i nie powodowało uszkodzeń.
Warunkiem bezpiecznego poruszania się po nawierzchniach jest jej
gładkość, ale nie śliskość. Z tego powodu nawierzchni nie mogą
tworzyć twarde, mocno wyszlifowane kamienie. Do innych czynników
powodujących śliskość nawierzchni zaliczamy wodę, śnieg,
gołoledź i piasek.
Dbając o komfort korzystania z dróg należy unikać nadmiernych
pochyłości, wybrzuszeń i wklęsłości. Jedyne spadki jakie mogą
występować powstają w przypadku konieczności odprowadzania wód
opadowych i nieznacznej różnicy poziomów (w przypadku dużych
spadków stosuje się pochylnie lub schody).
Nawierzchnie powinny być budowane z materiałów, które nie będą
źródłem zanieczyszczeń i nie będą pylić. Dlatego nie stosuje
się w budowie dróg iłów, drobnego piasku, skał osadowych,
zwykłej cegły, betonu o małej zawartości spoiwa cementowego.
Na placach zabaw i niektórych terenach sportowych nawierzchnie
powinny charakteryzować się pewnego stopnia elastycznością, aby
podnieść bezpieczeństwo użytkowników.
Reasumując nawierzchnie ogrodowe powinny charakteryzować się
odpowiednimi normami budowlanymi, a także cechami estetycznymi.
Nadają też charakter miejscu i wiążą ze sobą ważne elementy
terenów zieleni.
PODZIAŁ DRÓG
I. W obrębie terenów zieleni najczęściej wydziela się
drogi docelowe i spacerowe.
Drogi docelowe
Budowane najczęściej w celu połączenia jak najkrótszym odcinkiem
dwóch punktów. Najczęściej przyjmują formę linii prostej.
Nawierzchnie i szerokość drogi powinny sprzyjać szybkiemu
poruszaniu się.
Drogi spacerowe
Drogi te sprzyjają spacerom. Są tak poprowadzone, aby podnieść
wartość przechadzek poprzez sąsiedztwo zwartych układów roślin,
brzegów zbiorników wodnych czy innych ciekawych widoków. Dosyć
często są połączone z ukształtowaniem terenu, a ich przebieg
jest krzywoliniowy i dość często wydłużony.
II. Drugi podział opiera się na rodzaju ruchu i obejmuje
drogi piesze, pieszo - jezdne i jezdne.
Drogi piesze
Charakteryzują się najmniejszą wytrzymałością na obciążenia,
gdyż nie przewiduje się ich do ruchu kołowego. Jedynymi pojazdami
jakie mogą się po nich poruszać to pojazdy używane do prac
pielęgnacyjnych i porządkowych. Przy ich budowie należy zwrócić
uwagę na ruch osób niepełnosprawnych. W miarę możliwości należy
instalować pochylnie, a materiał użyty do budowy drogi nie
powinien utrudniać ruchu wózków inwalidzkich. Drogi piesze występują zwłaszcza w ogrodach przydomowych.
Drogi pieszo-jezdne
Budowane są tak, aby możliwe było poruszanie się po nich
samochodami ciężarowymi średniej wielkości bez uszkodzeń drogi w
postaci pęknięć czy odkształceń powierzchni.
Drogi jezdne
Przystosowane są do poruszania się po nich ciężkich pojazdów.
Budowane są głównie na niewielkich odcinkach jako dojazdy do
budynków.
PODZIAŁ NAWIERZCHNI
Kryterium podziału stanowi rodzaj użytego do budowy materiału oraz
sposób wykonania nawierzchni.
Nawierzchnie gruntowe
Wykonuje się je z rodzimego gruntu poprzez odpowiednie wyrównanie i
nadanie spadków. W celu poprawy właściwości mechanicznych gruntu
można zastosować jako dodatki inne materiały.
Nawierzchnie twarde nieulepszone
Do ich budowy stosuje się kamienie naturalne lub sztuczne o różnej
frakcji, przy czym kamienie te nie są wiązane za pomocą spoiw.
Nawierzchnia składa się z kilku warstw kruszyw o różnym stopniu
rozdrobnienia.
Nawierzchnie twarde ulepszone
Do ich budowy stosuje się kamieni naturalnych i sztucznych, podobnie
jak w przypadku nawierzchni twardych nieulepszonych, z ta różnicą,
że stosowane są do ich łączenia spoiwa. Nawierzchnie takie mogą
być jednowarstwowe lub kilkuwarstwowe.
Nawierzchnie kombinowane
Stosowane w celu zwiększenia wartości dekoracyjnych i estetycznych
terenu zieleni. Mają charakter mozaikowy, gdyż wykonuje się je z
wielu rodzai materiałów. Wymagają one różnego sposobu łączenia
i różnej podbudowy.
SPOSOBY ODPROWADZANIA WODY Z POWIERZCHNI DRÓG
W celu zapewnienia komfortu i bezpiecznego korzystania z dróg muszą
być odpowiednio zbudowane. To znaczy w taki sposób, aby na jej
powierzchni nie zatrzymywała się woda, ani nie tworzył się lód.
Największe zagrożenie stanowi stojąca woda na drogach gruntowych.
Długo utrzymująca się woda niszczy także konstrukcję drogi,
powoduje wymywanie i zniekształcenia.
Istnieją dwa sposoby odprowadzania wód opadowych z powierzchni
dróg.
I. Nadanie powierzchni odpowiedniej przepuszczalności i
porowatości
Sposób można zastosować w przypadku nawierzchni gruntowych i
twardych nie ulepszonych, a polega on na umożliwieniu przeniknięcia
wody do gruntu. Warunkiem zastosowania tego typu odwodnienia jest
konieczność zastosowania grubych warstw drenujących.
Metoda ta korzystna jest dla roślinności, gdyż nie utrudnia
pobierania wody i nie odcina dostępu korzenia do powietrza. Wadą
jest fakt, że w czasie, gdy grunt jest przemarznięty lub gdy
następuje zamulenie woda nie jest odprowadzana.
II. Powierzchniowe odprowadzanie wody z nawierzchni dróg
Ta metoda polegająca na nadaniu drodze odpowiednich spadków
poprzecznych lub podłużnych jest częstsza. Woda opadowa może być
odprowadzana na sąsiadujący trawnik, do zbiornika wodnego bądź
też do sieci kanalizacyjnej.
SPADKI NAWIERZCHNI
W celu nadania spadku drodze należy określić jego wielkość i
kierunek. Wartość spadku podawana jest w procentach i wynosi w
zależności od nierówności nawierzchni od 0,5% do 5%. W przypadku
nawierzchni gładkich z betonu, asfaltu i kamienia szlifowanego
spadek jest niewielki i wynosi do 2%. Do nawierzchni wymagających
spadku w granicach od 3% do 5% należą nawierzchnie z kostki,
tłucznia i bruku. Spadki poprzeczne mogą być jednostronne lub
dwustronne, a w przypadku dróg o małej szerokości wzniesionych
ponad sąsiadujący teren tworzenie spadków nie jest konieczne.
W sytuacji, gdy różnice wysokości są znaczne konieczne do
odprowadzania wód opadowych są instalowane obok dróg rynny
stokowe. Za pomocą odpowiednich spadków kieruje się do nich wody,
a te najlepiej odprowadzić do zbiornika wodnego.
Sporym utrudnieniem, a w zimie także niebezpieczeństwem, są
znaczne pochyłości, dlatego należy unikać budowy dróg o spadku
podłużnym powyżej 10%. Alternatywą mogą być stopnie lub schody.
SPOSOBY WYKONYWANIA NAWIERZCHNI OGRODOWYCH
I. NAWIERZCHNIE GRUNTOWE
Należą do jednych z najtańszych oraz najprostszych pod względem
wykonania nawierzchni. Aby nawierzchnia gruntowa spełniała swoje
zadania podłoże musi mieć odpowiednią wilgotność i skład
mechaniczny czyli musi charakteryzować się właściwą spoistością
i przepuszczalnością. Budowa nawierzchni gruntowej z podłoża
piaszczystego jest niemożliwa ze względu na małą spoistość czy
też a podłoża gliniastego, mało przepuszczalnego. W pierwszym
przypadku droga będzie wymywana, a w drugim będzie utrzymywać się
na nawierzchni woda. Drogi na takich terenach można ulepszyć
dodając materiału, który poprawi spoistość i przepuszczalność.
Zadowalający efekt można uzyskać dodając 10 – 30% gliny do
podłoża piaszczystego lub 70 – 90% piasku do gruntu gliniastego.
Dodanie materiałów ulepszających powoduje zwiększanie objętości
gruntu, w związku z czym może zaistnieć konieczność wywozu
pewnej jego części.
Ulepszanie gruntu odbywa się na głębokości 10 – 15 cm, należy
jednak pamiętać o odpowiedniej wilgotności gruntu (zbyt suchy i
zbyt mokry jest trudny do mieszania). Po wymieszaniu należy go
kilkakrotnie uwałować. Należy zainstalować krawężniki,
zapobiegnie to rozmywaniu się drogi.
Wadą nawierzchni gruntowych jest możliwość powstawania kolein,
zarastania chwastami i znaczne pylenie
II. NAWIERZCHNIE GRUNTOWE STABILIZOWANE
Poprzez dodawanie spoiw do gruntów, z których budowane są
nawierzchnie możliwe jest zwiększenie ich spoistości i
wytrzymałości na obciążenia oraz zmniejszenie nasiąkliwości.
Jako spoiw używa się cementu, wapna i spoiw bitumicznych. Można
tez stosować nowsze metody takie jak Consolid.
Cement
Jest najczęściej używanym materiałem do stabilizowania gruntu.
Używa się go w przypadku podłoża ilastego i o małej zawartości
związków organicznych. Ulepszanie obejmuje warstwę 10 – 12 cm.
Najczęściej dodaje się 100 -150 kg cementu na 1 m³ gruntu.
Istnieją dwa sposoby mieszania gruntu i cementu: pierwszy w
betoniarce, drugi poprzez wysypanie cementu na grunt, a następnie
ich przemieszanie. Następnie należy polewać mieszankę wodą, a
gdy cement zacznie wiązać trzeba ją uwałować.
Przed przystąpieniem do tworzenia mieszanki należy zabezpieczyć
brzegi nawierzchni poprzez ustawienie desek, obrzeży czy
krawężników.
Konieczne jest utrzymanie nawierzchni przez kolejne 7 – 10 dni w
stanie zwiększonej wilgotności. Ma to zapobiec zbyt szybkiemu
wysychaniu i pękaniu nawierzchni.
Wapno
Jako spoiwo stosowane jest zazwyczaj w przypadku gruntów o większej
zawartości gliny i iłu, a także zawartości części organicznej
nie przekraczającej 10%.
Budowa odbywa się tak jak w przypadku ulepszania cementem, z tą
różnicą, że nawilżać nawierzchnię trzeba tylko przez 2 – 3
dni.
Lepiszcze bitumiczne
Do stabilizacji bitumami nadają się prawie wszystkie rodzaje
gruntów, pod warunkiem, że są przesuszone. Jest to ważne ze
względu na łatwość wiązania przy bardzo małej wilgotności
podłoża.
Jako spoiwa używa się zazwyczaj smoły. Do jej upłynnienia można
zastosować np. Produkty benzolowe lub można ją podgrzać.
Spryskuje się nią grunt, zużywając ok 15 kg materiału na 1m².
Po czym miesza sie ją z podłożem na głębokość 8 – 15 cm za
pomocą np. glebogryzarek. Należy po tej czynności dość szybko na
mokro uwałować nawierzchnię.
Zaletą takich nawierzchni jest trwałość, odporność na czynniki
środowiskowe, elastyczność i nienasiąkliwość.
III. NAWIERZCHNIE TWARDE NIEULEPSZONE
Nawierzchnie żwirowe i tłuczniowe
Zależnie od przepuszczalności podłoża i przewidywanego obciążenia
mają grubość od 6 do 20 cm. Nawierzchnie na gruntach
przepuszczalnych i luźnych mają niewielką grubość, a na gruntach
nieprzepuszczalnych są grubsze. Na gruntach przepuszczalnych
nawierzchnia składa się z dwóch warstw: dolnej ze żwiru lub
tłucznia o grubości 5 – 10 cm i z warstwy górnej złożonej z
klińca o grubości 2 – 3 cm. W przypadku gruntów
nieprzepuszczalnych występują trzy warstwy: pierwsza z tłucznia
lub żwiru o grubości 10 – 15 cm, drugiej z klińca i trzeciej ze
żwiru sortowanego. Dwie wierzchnie warstwy mają grubość2 – 3
cm.
Dolna część nawierzchni pełni rolę warstwy odsączającej. W tym
samym celu można na dnie łożyska drogi układać sączki. Żwir
używany do budowy powinien mieć uziarnienie od 1 do 5 mm i nie
powinien być pochodzenia rzecznego i polodowcowego. Zapewni to
odpowiednie klinowanie się ziaren i stabilność nawierzchni. W celu
przystosowania nawierzchni do większych obciążeń należy stosować
wielowarstwowy układ materiałów. Obowiązuje zasada, że im
większa frakcja żwiru, tym w niższej warstwie powinna się
znajdować. Każda następna warstwa powinna mieć takie uziarnienie,
aby mogła zaklinować się w poprzedniej.
Wykonanie nawierzchni polega na wykopaniu łożyska drogi,
zabezpieczeniu jego brzegów za pomocą krawężników, obrzeży czy
kamieni oporowych oraz na rozłożeniu, wyrównaniu i uwałowaniu
kolejnych warstw. Ubijanie powinno się stosować kolejno po
nałożeniu każdej z warstw. W celu przyśpieszenia procesu można
spryskiwać podłoże wodą.
Mimo dużych walorów estetycznych nawierzchnie te pylą, zarastają
chwastami i często ulegają deformacjom, a przy dużych spadkach są
wymywane.
Nawierzchnie z kostek kamiennych, klinkieru, brukowca i płyt
Wykonywanie tych nawierzchni jest podobne do wykonania nawierzchni
żwirowych i tłuczniowych. Warunkiem utrzymania niezmienionej
powierzchni jest uniemożliwienie wciskania elementów nawierzchni w
podłoże. Nawierzchnia jest tym odporniejsza im większe są jej
elementy. Układa się je na podsypce piaskowej o grubości 5 – 20
cm. W przypadku przewidywanych większych obciążeń podsypkę
piaskową zastępuje się podsypka piaskowo-cementową (w stosunku
1:12). Na parkingach jako pierwszą warstwę stosuje się chudy beton
o grubości 10 – 15 cm, później kilka centymetrów podsypki
piaskowo-cementowej, a dopiero na niej układa się kostkę, płyty
lub klinkier. Na drogach o silnym obciążeniu na gruntach
nieprzepuszczalnych stosuje się jako spodnią warstwę tłuczeń o
grubości 10 – 20 cm. Bardzo często na drogach jezdnych stosowano
dawniej sześciokątne płyty betonowe o średnicy 40 cm i grubości
12 lub 15 cm. Zwane są potocznie trylinką. Układa się je na
podłożu ustabilizowanym i wyrównanym, na podsypce
piaskowo-cementowej lub piasku. W podobny sposób układa się płyty
chodnikowe o wymiarach 35×35 cm lub 50×50 cm.
Wszystkie materiały po ułożeniu powinny być dociśnięte przy
pomocy płyty wibracyjnej z nakładką gumową, specjalnych ubijaków
lub za pomocą młotka i deski.
Po ułożeniu elementów nawierzchni, ze względu na ich grubość
powstają pionowe szczeliny. Wypełnia się je piaskiem, rzadziej
zaprawą cementowo-piaskową (ze względu na powstające
odbarwienia). Piasek można wmiatać w szczeliny lub polewać go
wodą. Trzeba pamiętać, że szczeliny wypełnione piaskiem
umożliwiają wnikanie wody i wymianę gazową.
IV. NAWIERZCHNIE TWARDE ULEPSZONE
Nawierzchnie z betonu cementowego
Wykonywane są najczęściej na miejscu, uzyskuje się je poprzez
wylanie masy betonowej i uformowanie z niej płyt. Wielkość ich
jest ograniczona, stosunek ich grubości do długości powinien
wynosić 1:10. Przekraczając wielkość płyt należy liczyć się z
pękaniem i łamaniem się betonu. W ogrodach raczej nie stosuje się
płyt dłuższych niż 1 m i grubszych niż 10 cm.
Wykonanie tego typu nawierzchni wymaga dużego nakładu energii i
dowożenia lub przygotowania betonu, dlatego nie poleca się ich na
tereny zieleni o większej powierzchni. Płyty wykonuje się na
podsypce ze żwiru lub gruboziarnistego piasku o grubości kilku
centymetrów. Beton żwirowy lub tłuczniowy B7,5 lub B15 można
układać w dwóch warstwach. Dolną, o grubości ok ⅔ płyty,
można wykonać z betonu o mniejszej wytrzymałości i z domieszką
grubszego kruszywa.
Zaletą nawierzchni z płyt betonowych jest możliwość nadania im
rozmaitych form i kształtowanie powierzchni oraz nadawanie jej
struktury. Do sposobów najczęstszych należy fakturowanie.
Polega ono na wciskaniu w wierzchnią warstwę jeszcze świeżego
betonu kruszywa o różnej frakcji i różnego pochodzenia lub na
wymywaniu specjalnie dobranego kruszywa. W miarę możliwości
powinno być to kruszywo ze skał trudno ścieralnych. Kruszywo
drobne rozsypuje się równomiernie na powierzchni, a kamienie
większe ręcznie wciska, w taki sposób, aby nie mogło się
wykruszyć. Jeśli chodzi o wymywanie to czynność powinno się
wykonywać po 36 – 48 godzinach od ułożenia betonu. Pozwoli to w
dość łatwy sposób za pomocą twardych szczotek usunąć kruszywo
nie niszcząc przy tym powierzchni betonowej. Czynności te powinny
być wykonywane przez osoby doświadczone.
Innym sposobem dekorowania nawierzchni jest barwienie wierzchniej
warstwy betonu przy pomocy barwników nieorganicznych, odpornych na
czynniki środowiska. Kolor czarny powstaje po dodaniu sadzy, biały
po dodaniu dwutlenku tytanu oraz ultramaryny, tlenek chromu barwi na
kolor od żółtego do zielonego, a tlenek żelaza na kolor od
żółtego do brązowego.
Do budowy nawierzchni ogrodowych zaleca się stosowanie betonu
napowietrzonego. Jego zaletą jest większa plastyczność, a tym
samym lepsza urabialność oraz mniejsza nasiąkliwość. Niestety
jest on mniej odporny na działanie mechaniczne. Uzyskuje się go
dzięki wprowadzaniu mieszanek kwasów żywicznych ze związkami
lignosulfanowymi lub związków powierzchniowo czynnych.
Chcąc uzyskać wytrzymałe nawierzchnie betonowe należy
przestrzegać kilku bardzo ważnych zasad. Po pierwsze powinny być
starannie wykonane, dotyczy to zarówno doboru materiałów jak i
sposobu wykonania. Przy zbyt małej ilości cementu lub użyciu
niewłaściwego, nasiąkliwego materiału beton kruszy się podczas
mrozów. Woda wnika w pory, a w czasie niskich temperatur rozsadza
beton. Działanie niskich temperatur powoduje także naprężenia w
samym betonie, w ich wyniku powstają pęknięcia i szczeliny.
Nieodpowiednie przygotowanie podłoża, brak zagęszczenia podłoża,
nierówno rozłożona podsypka, a także zbyt duża powierzchnia
płyty w stosunku do jej grubości powoduje ich pękanie. Podobne
skutki powstają w czasie nieodpowiedniego użytkowania, a dokładniej
ujmując w czasie nadmiernych przeciążeń nawierzchni.
Nawierzchnie bitumiczne
Dzięki swoim licznym zaletom stosowane były niegdyś bardzo często.
Ceniono je za łatwość wykonania i utrzymania w czystości,
gładkość, trwałość, elastyczność, małą ścieralność,
niepylność oraz niewielkie koszty wykonania. Wykonuje się je z
kruszywa kamiennego lub lepiszcza bitumicznego. Ze względu na ilość
lepiszcza użytego do budowy wyróżniamy trzy rodzaje nawierzchni
bitumicznych: nawierzchnie powierzchniowo-bitumiczne, nawierzchnie z
kruszyw bitumowanych i nawierzchnie z betonu smołowego i
asfaltowego.
Nawierzchnie powierzchniowo bitumowane
Najprostszym sposobem wykonania takiej nawierzchni jest spryskanie
płynnym lepiszczem bitumicznym zniszczonych nawierzchni żwirowych
lub tłuczniowych. Należy wcześniej odpowiednio je przygotować
poprzez usunięcie luźnego kruszywa. Po spryskaniu asfaltem lub
smołą posypuje się nawierzchnię kruszywem o odpowiedniej frakcji
i wałuje wałem o masie 3 – 4 ton do wyrównania nawierzchni.
Jeśli znajdują się jakieś ubytki możliwe jest nakładanie
kolejnych warstw lepiszcza i kruszywa, aż do uzyskania zamierzonego
efektu. Nawierzchnie tego typu są estetyczne, odporne na czynniki
środowiskowe, łatwe do utrzymania w czystości, a przede wszystkim
są trwalsze.
Nawierzchnie z kruszyw bitumowanych
Zwane są często nawierzchniami smołospoinowymi. Stosowane są
zarówno na nawierzchnie dróg pieszych, jak i jezdnych. Kruszywo
pokryte spoiwem bitumicznym używane do budowy nawierzchni nazywa się
masą bitumiczną. Przygotowuje się je w specjalnych wytwórniach
położonych niedaleko miejsca budowy, gdyż do tworzenia nawierzchni
potrzebna jest gorąca masa bitumiczna.
Ze względu na rodzaj kruszywa i uziarnienie wyróżnia się pięć
rodzai mas bitumicznych. Klasy nr 1, 2 i 3 mają grys o uziarnieniu 0
– 5, 5 – 16 i 16 – 25 mm, a klasy 4 i 5 odpowiednio 25 – 40 i
40 – 50 mm. Mas nr 4 i 5 używa się najczęściej do budowy
nawierzchni wielowarstwowych jako warstwy dolne.
Nawierzchnie dróg do ruchu pieszego układa się na warstwie
tłucznia o grubości 10 – 15 cm, na odpowiednio przygotowanej
starej nawierzchni lub można tez układać je na kruszywie
bitumicznym, rozkładanym w jednej lub w dwóch warstwach. Jeśli
podbudowa jest gładka wystarczy tylko 2 – 3 cm masy bitumicznej nr
1. Dla lepszego zespolenia warstw można przed wylaniem masy podłoże
spryskać smołą. Jeśli zaś podbudowa ma duże nierówności
konieczne jest wykonanie tzw. dywanika z dwóch warstw, pierwszej z
masy nr 3 o grubości 3cm, a następnie z masy nr 1 o takiej samej
grubości. Należy pamiętać o wałowaniu każdej z warstw przed
ułożeniem kolejnej. Aby uzyskać odpowiednią spoistość warstwy
musi mieć ona odpowiednią grubość. Tak więc ilość masy nr 1
nie może być mniejsza niż 20 kg/m², masy nr 2 – nie mniej niż
30 kg/m², a masy nr 3 nie mniej niż 40 kg/m².
Nawierzchnie przeznaczone do ruchu pojazdów wykonuje się na
podkładzie tłuczniowym o grubości 20 – 24 cm.
Zaletą nawierzchni z mas bitumicznych jest struktura porowata
umożliwiająca przenikanie wilgoci i powietrza. W sytuacji, gdy
cecha ta jest niepożądana należy nawierzchnię spryskać smołą i
posypać kruszywem o frakcji 2 – 5 mm, a następnie uwałować.
Zaleca się stosowanie grysu i tłucznia w jasnych odcieniach, co
rozjaśni czarną barwę nawierzchni.
Nawierzchnie z betonu smołowego i asfaltowego
Odznaczają się większą trwałością w stosunku do nawierzchni
bitumowanych powierzchniowo, gdyż do betonu używa się kruszywa o
różnej frakcji. Zapewnia to większą wytrzymałość mechaniczną
i odporność na kruszenie. Ich wadą jest nierówność powierzchni,
dlatego dodatkowo spryskuje się je smołą, posypuje tłuczniem i
wałuje.
Układanie warstw odbywa się podobnie do nawierzchni z kruszyw
bitumowanych. Układanie wykonuje się na gorąco, beton asfaltowy
powinien mieć temperaturę 140 – 170 °C, a beton smołowy 70 –
100°C. Grubość warstwy powinna być większa niż rozmiary
największych ziaren użytego kruszywa.
Nawierzchnie z kruszyw bitumowanych i betonów bitumicznych ulegają
ścieraniu, co powoduje odsłonięcie kruszyw, a tym samym
nawierzchnia nabiera innego koloru. Dobór kruszyw nie może być
przypadkowy, należy unikać kruszyw łatwo ścieralnych i pylących.
Nawierzchnie z kruszyw o spoiwie bitumicznym ze względu na kruchość
powinny być zabezpieczone krawężnikami, obrzeżami lub tymczasowo
poprzez ustawienie listew stalowych.
V. KRAWĘŻNIKI I OBRZEŻA NAWIERZCHNI
W celu umocnienie nawierzchni ogrodowych, zwłaszcza zaś tych o
przeznaczeniu dla ruchu pojazdów, stosuje się krawężniki lub
obrzeża. Pełnią one wiele zadań.
- wzmacnianie mechaniczne brzegu nawierzchni
Konieczne jest w przypadku dróg jezdnych, przy czym krawężniki
ustawia się powyżej płaszczyzny jezdni, aby uniemożliwić wjazd
na pobocze. Stosowane są także w przypadku nawierzchni twardych nie
ulepszonych. Ich ustawienie ponad lub pod linią nawierzchni zależy
od sposobu odprowadzania wód opadowych.
- utrudnienie schodzenia lub zjeżdżania z drogi
W miejscach, gdzie niepożądane jest schodzenie z drogi lub
konieczna jest ochrona roślin stosuję się krawężniki, które
znacznie wysuwa się ponad powierzchnię drogi lub stosuje się
dekoracyjne murki, które posłużyć mogą także jako siedziska lub
jako murki kwietne.
- umożliwienie zbierania lub odprowadzania wód opadowych
W celu odprowadzania wód należy tylko wysunąć krawężnik na 3 –
4 cm ponad linię nawierzchni
- wyznaczenie brzegu i linii drogi
Wymagają tego nawierzchnie gruntowe, żwirowe i tłuczniowe.
Krawężniki i obrzeża zapobiegają wydostawaniu się luźnego
materiału poza brzeg drogi oraz ułatwiają pielęgnację i
konserwację nawierzchni
- utrudnianie zarastania drogi przez sąsiadujące rośliny
Krawężniki i obrzeża utrudniają wrastanie roślin zwłaszcza w
przypadku nawierzchni gruntowych, żwirowych i tłuczniowych.
Lekkie krawężniki i obrzeża ustawia się także jako widoczne
elementy rozgraniczające różne rodzaje nawierzchni, jako policzki
schodów o niewielkiej liczbie stopni, jako zabezpieczenie przed
ekspansywnymi roślinami.
Osadzanie krawężników i obrzeży odbywa się zwykle po uformowaniu
łożyska drogi i przed ułożeniem nawierzchni. Elementy łączy się
zaprawą cementową i osadza na podsypce piaskowej,
piaskowo-cementowej lub w przypadku dróg jezdnych na warstwie
betonu. Przy wałowaniu kolejnych warstw nawierzchni należy
sprawdzać czy nie nastąpiło wypchnięcie krawężnika, aby temu
zapobiec należy ubić podłoże po zewnętrznej stronie drogi.
Bardziej pożądane są krawężniki nie wystające ponad
powierzchnię drogi. Nie zmniejszają wartości estetycznej
nawierzchni, a w przypadku sąsiedztwa trawnika nie utrudniają jego
koszenia.
NAWIERZCHNIE I DRZEWA
Budując nawierzchnię należy mieć na uwadze sąsiedztwo drzew.
Nieodpowiednia odległość i rodzaj nawierzchni mogą niekorzystnie
wpłynąć na stan drzew, a zbytnia bliskość roślin może
zniszczyć nawierzchnię. Zastosowanie nawierzchni wokół drzew
uniemożliwiają dopływ wody i wymianę gazową, w wyniku czego
drzewa marnieją, są szybciej atakowane przez choroby i szkodniki
lub nawet zamierają. W celu utrzymania żyznej, przepuszczalnej
gleby wokół roślin należy powierzchnię wokół nich pozostawić
wolną od nawierzchni. Powinna ona powierzchnią odpowiadać rzutowi
korony drzewa, gdyż w przybliżeniu taka sama jest średnica
korzeni. Bardzo przydatne w tym przypadku okazały się nawierzchnie
z drobnej kostki lub brukowca, układanego na podsypce z
gruboziarnistego piasku lub żwiru o grubości 10 – 20 cm. Materiał
taki nie ogranicza dostępu wody i powietrza, zabezpiecza także
okolice drzew przed zadeptywaniem. Na parkingach coraz częściej
stosuje się płyty betonowe o konstrukcji ażurowej o grubości 8 –
10 cm. Układa się je na warstwie żwiru lub gruboziarnistego
piasku. Dodatkową zaletą takich płyt jest możliwość dodatkowego
podlewania w czasie suszy i nawożenia. Wykonując nawierzchnię
wokół drzew należy liczyć się z przyrastaniem drzew na grubość.
Zbyt ciasna obwódka uniemożliwia swobodny wzrost roślin, a także
powoduje deformacje, wypaczenia, pęknięcia i kruszenie się
nawierzchni. Także zbyt blisko ułożona nawierzchnia wokół drzew
powoduje częstsze skaleczenia spowodowane ruchem pojazdów.
projektowanie ogrodów, firma ogrodnicza Tarnów, usługi ogrodnicze, ogrody małopolska
OdpowiedzUsuńOgrody w Tarnowie
OdpowiedzUsuńArchitektura krajobrazu - projektowanie ogrodów publicznych terenów zieleni miejskiej, zieleń przy inwestycjach,zieleń miejska. Ogrody Tarnów. Zakładanie,projektowanie ogrodów w Tarnowie, woj. małopolskie. Aranżacja ogrodów i urządzanie ogrodów Tarnów. Budowa i wykonawstwo ogrodów wszelkiego typu. Zakładanie ogrodów wodnych, ogrodów leśnych i ogrodów przydomowych. Ogrody nowoczesne - projektowanie ogrodów nowoczesnych. Ogrody japońskie, ogrody w stylu japońskim projektowanie, zakładanie ogrodów japońskich. Oczka wodne, stawy kąpielowe - projektowanie,budowa oczek wodnych i stawów kąpielowych, automatyczne systemy nawadniające trawniki, prowadzenie kompleksowych inwestycji w zakresie architektury krajobrazu, urządzania ogrodu. Profesjonalne-projektowanie ogrodów,zieleni miejskiej, kompleksowe, profesjonalne usługi ogrodnicze Tarnów i okolice. Aranżacja wnętrz zielenią - zieleń we wnętrzach, dobór roślinności do biur. Projektowanie zieleni Tarnów,projektowanie ogrodów Tarnów. Zakładanie, realizacja, udowa ogrodów przydomowych, aranżacja zieleni dla firm. Nowoczesna pracownia architektury krajobrazu Greentar Ogrody Tarnów - profesjonalne projekty ogrodów, projekty zieleni terenów publicznych
OdpowiedzUsuń